Explotació

Encara que hi havia molts ferrocarrils secundaris d'ample 600 mm. només els de Guardiola a Castellar de n'Hug i el de Bollullos del Condado a La Palma tenien una singularitat, eren un servei públic. De totes maneres les característiques d'aquest tren eren més pròpies d'un ferrocarril industrial.

La línia estava dividida en dues parts diferenciades, una que anava des de Guardiola de Berguedà fins La Pobla Apartador, en qu eel ferrocarril circulava paral·lel a la carretera, i compartint explanació amb ella, i des de La Pobla Apartador fins a CAstellar de n'Hug circulava per explanació pròpia, paral·lela al riu i amb nombroses corbes i rampes de fins a 42 mil·lèsimes.

Camí de Castellar

Amb l'ajut inestimable de Les Dench, Charles F. Firminger i John Carter que van fer les fotos d'aquella època, podem fer un viatge fotogràfic entre Guardiola de Berguedà i Castellar de n'Hug amb la locomotora número 12 (Les Dench) i la locomotora número 11 (Charles F. Firminger) i números 11 i 14 (John Carter).

Tren en Guardiola de Berguedà

Estació de Guardiola de Berguedà:

Amb un tren sortint de l'estació de mercaderies fent maniobres. En tots els trens mixtos l'últim vagó que es posava a la composició era el de passatgers, que anava a cua del comboi.
En Guardiola la via que anava a l'estació de passatgers seguia la línia del carrer i acavaba al costat de l'edifici de l'estació. En canvi la de mercaderies se'n anava a embraçar el feix de vies de mercaderies del tren de via mètrica pel costat contrari.

Foto presa per Les Dench el 20 de maig de 1962

Al lado de la carretera

Al costat de la carretera:

En el trajecte fins Riutort-Gavarrós el tren travessa en dos ocasions el Llobregat, restant a la llera dreta del riu fins La Pobla Apartador.
Com es pot veure en aquesta foto (i en la majoria de les altres) els tren solien circular amb tres vagons de mercaderies del tipus gòndola i un cotxe de passatgers que anava a cua, i que servia als fotògrafs per fer aquestes fotos tan espectaculars.

Foto presa per Les Dench el 20 de maig de 1962

Apeadero de Riutort Gavarrós

Estació de Riutort-Gavarrós:

L'estació de Riutort-Gavarrós tenia una via morta que servia com a carregador del molí de l'Espelt, que també fabricava ciment.
Donava servei a dos nuclis de població, el primer Santa Cecilia de Riutort, pertanyent a La Pobla de Lillet, i el de Gavarrós, que pertany a Guardiola.

Foto presa per Les Dench el 20 de maig de 1962

Camino de La Pobla

Camí de La Pobla:

En alguns llocs el riu passa tan a prop que es van haver de fer obres de fàbrica importants. De fet durant els primers temps quan es feien els trens de carretera el problema afegit de tenir el riu tan a prop feia dificil la circulació dels mateixos perquè el camí es feia malbé molt freqüentment.
En aquest ferrocarril era habitual que es transportéssin coll amun els trens buits, mentre que coll avall anaven els trens carregats.

Foto presa per Les Dench el 20 de maig de 1962

Apartadero de La Pobla de Lillet

La Pobla Apartador:

La Pobla apartador es trovaba un quiilòmetre abans d'arribar a La Pobla de Lillet, i la seva utilització era bàsicament per a mercaderies degut a que a la mateixa arrivaba el telefèric de Catllaràs. D'aquesta manera l'estació de passatgers quedava molt petita en comparació amb els edificis destinats a moll de càrrega mixte (ferrocarril i carretera) i del mateix telefèric, inclús ubicada en un lloc poc habitual, desplaçada del centre d'explotació. A partir d'aquí els trens des desdoblaven per pujar cap a Castellar.

Foto presa per Les Dench el 20 de maig de 1962

Estación de La Pobla de Lillet

Estació de La Pobla de Lillet:

L'estació de La Pobla de Lillet, situada a la parte superior del poble, juntament al camí de la fàbrica Artigues, a banda de les dues vies de pas tenia dues més de topera pel costat de Castellar, que habitualment guardaven un cotxe de passatgers de reserva i aquells vagons de mercaderies amb càrrega valuosa. L'edifici de passatgers era el més important de la línia. En el costat de ponent hi havia una gran superficie dedicada a molls de càrrega de l'època en que es feia la tracció animal.

Foto presa per Les Dench el 20 de maig de 1962

Fábrica Artigas

Fàbrica Artigues:

Un tren descendent acava de passar el viaducte sobre el riu Llobregat, al costat de la fàbrica Artigues.
En aquesta llarga baixada carregat, el tren no es va deixar fotografiar tan fàcilment, com diu l'autor que va voler fer-ho a correcuita.

Foto presa per John Carter el 06 de setembre de 1960

Circulando por el pueblo

Tren ¿tramvia?:

Un tren descendent paral·lel al petit carrer que porta a la fàbrica Artigues.
En aquesta foto es pot veure com la locomotora 14 fa de fre del tren descendent, carregat de ciment. L'autor pregunta si el carret tan a prop del carret no fa que sembli un tramvia.

Foto presa per John Carter el 06 de setembre de 1960

Al lado del río

Terreny obert:

Un tren descendent acava de deixar el terreny mer arbrat per entrar eun terreny més obert, sempre serpentejant al costat del riu Llobregat.
Des d'aquest lloc es confòn amb els contraforts que protegeixen la via. La locomotora, més fosca ressalta en la composició, això sí sense gran esforç i gairebé sense fumera.

Foto presa per John Carter el 06 de setembre de 1960

Por enmedio del bosque

Pel mig del bosc:

Aquest tren amb cotxe de passatgers al final del conboi. Durant molts anys el trànsit de passatgers acabava a La Pobla, però finalment va arribar a Castellar.
En les rodalies de La Pobla la línia travessava el riu Llobregat per passar a la vora esquerra, passant al costat de la fàbrica de paper Artigues i s'endinsa en un terreny totalment verge ple de boscos de mitja muntanya. Era el tram més fort de la línia, ple de corbes per negociar aquella diferència d'altura.

Foto presa per Les Dench el 20 de maig de 1962

Estación de Castellar de n'Huc

Estació de Castellar de n'Hug:

En 1923 es va terminar la construcció de l'estació de passatgers de Castellar de n'Hug, que es trobava molt separada tant en distància com en alçada de la població, que es troba a la part alta d'un turó per sota del qual neix el riu Llobregat.
L'estació estava construïda allunyada de la fàbrica i de les instal·lacions del ferrocarril i, encara que uns metres més enllà es trovaben les agulles, semblava més un baixador que una estació.

Foto presa per Les Dench el 20 de maig de 1962

Fábrica de cemento Asland

Fabrica de ciment Asland:

Al final de la línlia es trobaven els molls de càrrega del ferrocarril i el dipòsit de locomotores (en la foto a la dreta darrera del personal), i a travers d'un pont sobre el riu Llobregat es passava d'una vora a l'altre del riu on es trobaven les instal·lacions d'Asland.
Allà, apart de les vies que hi havien per carregador i clasificació, ha havien diversos molls coberts i un d'ells (al costat de la fàbrica) amb un plà inclinat.

Foto presa per Charles F. Firminger el 25 de setembre de 1961

Depósito de locomotoras

Dipòsit de locomotores:

Amb una configuració molt particular que feia que el dipòsit de locomotres quedés en un triangle, s'evitava tenir plataforma giratòria, per això, de forma habitual les locomotores entraven a la fàbrica de cara i sortien en sentit contrari per la cabina.

Al seu costat la perllongació de la via del moll cobert/descobert arribava també al dipòsit.

Foto presa per Charles F. Firminger el 25 de setembre de 1961

Entrada a la fábrica Asland

Entrada a Asland:

O millor dit, sortida d'un tren d'Asland composat per vagons de ciment amb la locomotora número 11. A darrera seu un moll cobert on amb anterioritat hi va haver l'antic dipòsit de locomotores (que va tenir fins i tot plataforma giratòria).
Como es pot veure a la foto, les locomotores vistes d'aquesta manera donaven la sensació que maquinista i fogoner s'havien de donar amb el colzes per treballar.

Foto presa per Charles F. Firminger el 25 de setembre de 1961

Maniobrando

Fent maniobres:

Arribades a destí en doble tracció, per fer maniobres no és necessari que siguin ambdúes locomotores les que fagin la feina. En aquest cas la número 14, que anava al cap queda parada, mentres que la número 11, encara enganxada als vagons comença les feines de marxa enrera o canvi de via per fer maniobres.
Mentrestant el maquinista de la 14 s'ho mira amb tranquilitat. Es pot veure una petita diferència entre locomotores, la primera no porta fanal, encara que si porta el suport.

Foto presa per John Carter el 06 de setembre de 1960

Entrada a Asland

Entrada a Asland:

Locomotora número 11 realitzant tasques de maniobres per entrar des de l'estació de Castellar de n'Hug a la fàbrica de ciment. Al fons es veu l'estació de Castellar.
Com es pot veure a la foto totles les locomotores portaven uns apagaguspires sobre les xemeneies per evitar incendis forestals.

Foto presa per John Carter el 06 de setembre de 1960

Entrada a Asland

Entrada a Asland:

Fàbrica Asland i vies d'estacionament en la seva part inferior. De forma poc habitual, es pot veure un cotxe de passatgers que es cobreix de ciment en les vies d'Asland.
La locomotora aquí va fent maniobres des d'aquesta zona de composició cap a la dreta on es carregaven els vagons de ciment. En aquests moments la fàbrica ja no es trabava en el seu millor moment, ja que va tancar en 1962.

Foto presa per John Carter el 06 de setembre de 1960


Si teniu informació que pugui ser interessant des del punt de vista històric i la podeu compartir, si us plau, envieu-me un email i us contactaré.

correo electrónico

Català